Tuesday 1 May 2012

KEK LAPIS SARAWAK - MASAM MANIS

Ehh betol ke tajuk ni. hehehe betol2 tak syak lagi. jangan tukar chanel blog anda. sememangnya anda masih di lman IMPACT. sesuai dengan objektif laman ini, untuk berkongsi pengalaman, so kali ini saya nak kongsikan dengan pembaca semua satu resepi kek iaitu KEK LAPIS SARAWAK-MASAM MANIS. sebenarnya saya memang suka bebenor kek lapis Sarawak dan disebabkan keterujaan yang amat sangat inilah maka saya telah belajar buat kek ini dan telah pon menjadi buat beberapakali. Setelah percubaan saya menjadi barulah saya yakin untuk kongsikan dengan anda resepi ini.

Bahan-Bahan:

  1. 6 biji telur
  2. 1 cawan tepung Hong Kong (Boleh beli kat kedai bahan kek)
  3. 1/2 cawan gula kastor
  4. 1 Cawan susu sejat pekat 
  5. sedikit ovelet
  6. 250 g butter (Saya guna buttercup)
  7. Perisa Vanilla
  8. 3 pewarna (Hijau, Purple, Pink)
  9. Asam gambir (Tak tau nama sebenar. ala makanan ringan zaman budak-budak tu)
  10. Sari kaya
Cara2 buat.

  1. Pukul mentega dengan gula sehingga menjadi putih dan gebu.
  2.  Masukan susu dan pukul lagi sehingga kembang
  3. Masukan telor satu persatu dan pukul.
  4. Kemudian masukan tepung sedikit demi sedikit dan teruskan memukul sehingga adunan sebati dan lembut.
  5. Masukan pula ovelet dan perisa vanilla dan kacau sehingga sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian
  7. Masukan warna berbeza mengikut bahagian.
  8. Panaskan periuk kukus dan loyang anda. (Jangan lupa sapukan sedikit mentega pada loyang)
  9. Bahagian bewarna hijau tambahkan 3 sudu besar sari kaya
  10. Masukan 3 sudu makan dalam loyang anda.
  11. Adunan mula mencair dan ratakan.
  12. Kukus sehingga 5-10 minit.
  13. Ulangkan untuk lapisan2 berikutnya.
  14. Saya letakan gambir pada setiap 3 lapisan.
  15. apabila siap semua lapisan sejukan kek anda dan potong
  16. sedia dihidang.
 Sorilah gambar tak dapat di uploadkan atas sebab-sebab teknikal. tapi cubalah buat dan nikmatilah kek lapis hasil tangan anda sendiri.


                                                     SELAMAT MENCUBA


No comments:

Post a Comment